Концепція законопроекту

  1. Скасувати акциз на автомобілі

Легковий автомобіль перестав бути предметом розкоші.

Усі незручності, які він створює, з лихвою обкладаються акцизом на пальне та збором за парку- вання у відповідних місцях.

Статтею 1 Директиви від 16.12.2008 № 2008/118/ЄС визначений перелік обов’язкових підакциз­них груп товарів. Транспортні засоби до нього не належать.

Окрім легкових транспортних засобів на авторинку України існує значний попит і на інші види транспортних засобів (автобуси, вантажівки, легкий комерційний транспорт).

Тому, пропонується виключити з переліку підакцизних товарів:

  • автомобілі легкові,
  • кузови до них,
  • причепи та напівпричепи,
  • мотоцикли,
  • транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше,
  • транспортні засоби для перевезення вантажів.
  1. Привести застосування екологічних стандартів «Євро» у відповідність до норм ЄС

Екологічні стандарти “Євро” діють в Європейському союзі виключно на виготовлення та продаж нових автомобілів, та жодним чином не стосуються імпорту вживаних. Пропонується запрова­дити таку ж практику в Україні, адже через низьку купівельну спроможність українців придбати нові автомобілі може лише незначна частина громадян. Це дасть позитивний вплив на еколо­гічний стан країни за рахунок оновлення автомобільного парку українців шляхом заміщення вживаних автомобілів вищого екологічного стандарту вживаними авто нижчого екологічного стандарту, а також відкриє додатковий сегмент імпорту вживаного транспорту, а саме тягачі, вантажівки, легкий комерційний транспорт та автобуси.

  1. Скасувати транспортний податок

Транспортний податок по своїй суті скоріше є податком на розкіш, аніж звичайним податком на майно, і є проявом податкової дискримінації.

На сьогоднішній день оподатковуються автомобілі вартістю понад 1 771 125 грн. Це приблизно 63 тис. дол. США. По суті це вартість бюджетної квартири. Що є абсурдом.

За 2019 рік всі місцеві бюджети сумарно зібрали лише 276 млн грн транспортного податку (0,1% у структурі загальних податкових надходжень місцевих бюджетів).

Тим більше, що транспортний податок не пов’язаний безпосередньо із фінансуванням ремонту доріг.

  1. Збільшення надходжень до бюджету

У разі скасування акцизного податку на легкові автомобілі, компенсатором для даних втрат (10,3 млрд. грн) має стати збільшення обсягів імпорту вживаних автомобілів, а саме у відповід­ності до прогнозу – вдвічі (до 700 тис. шт).

Відтак, надходження мита та ПДВ від імпорту вживаних легкових автомобілів можуть скласти майже 23 млрд грн.

Тобто в цілому держава отримає майже на 1,3 млрд грн більше завдяки ефекту «кривої Лаффе­ра».

У разі скасування акцизу на усі транспортні засоби, втрати у 11 млрд грн мають частково ком­пенсуватися збільшенням обсягів імпорту та митних платежів відповідно.

Крім того, розглядати питання доцільності скасування акцизу лише з точки зору можливих фіскальних втрат є доволі однобоким.

Протекціонізм веде до втрат суспільного добробуту, які у 2019 році склали 1,2 млрд дол. США.

  1. Наслідки прийняття цього проекту

Прийняття цього проекту Закону дозволить знизити податкові бар’єри при імпорті автомобілів, що у свою чергу призведе до:

  • активізації ринку імпорту автомобілів, збільшенню надходжень до бюджету;
  • підвищення рівня автомобілізації населення України;
  • оновлення автомобільного парку України за рахунок транспортних засобів із більш ви­сокими екологічними показниками;
  • підвищення середніх показників безпеки;
  • отримання суттєвого економічного ефекту від зниження техногенного тиску транспорту на довкілля;
  • задоволенню потреб громадян в придбанні автомобіля й таким чином пожвавленні під­приємницької діяльності.

Завантажити звіт у форматі PDF

Підтримати поширення результатів дослідження та скасування акцизу при розмитненні вживаних авто

Завантажити звіт у форматі PDF