Концепція законопроекту
- Скасувати акциз на автомобілі
Легковий автомобіль перестав бути предметом розкоші.
Усі незручності, які він створює, з лихвою обкладаються акцизом на пальне та збором за парку- вання у відповідних місцях.
Статтею 1 Директиви від 16.12.2008 № 2008/118/ЄС визначений перелік обов’язкових підакцизних груп товарів. Транспортні засоби до нього не належать.
Окрім легкових транспортних засобів на авторинку України існує значний попит і на інші види транспортних засобів (автобуси, вантажівки, легкий комерційний транспорт).
Тому, пропонується виключити з переліку підакцизних товарів:
- автомобілі легкові,
- кузови до них,
- причепи та напівпричепи,
- мотоцикли,
- транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше,
- транспортні засоби для перевезення вантажів.
- Привести застосування екологічних стандартів «Євро» у відповідність до норм ЄС
Екологічні стандарти “Євро” діють в Європейському союзі виключно на виготовлення та продаж нових автомобілів, та жодним чином не стосуються імпорту вживаних. Пропонується запровадити таку ж практику в Україні, адже через низьку купівельну спроможність українців придбати нові автомобілі може лише незначна частина громадян. Це дасть позитивний вплив на екологічний стан країни за рахунок оновлення автомобільного парку українців шляхом заміщення вживаних автомобілів вищого екологічного стандарту вживаними авто нижчого екологічного стандарту, а також відкриє додатковий сегмент імпорту вживаного транспорту, а саме тягачі, вантажівки, легкий комерційний транспорт та автобуси.
- Скасувати транспортний податок
Транспортний податок по своїй суті скоріше є податком на розкіш, аніж звичайним податком на майно, і є проявом податкової дискримінації.
На сьогоднішній день оподатковуються автомобілі вартістю понад 1 771 125 грн. Це приблизно 63 тис. дол. США. По суті це вартість бюджетної квартири. Що є абсурдом.
За 2019 рік всі місцеві бюджети сумарно зібрали лише 276 млн грн транспортного податку (0,1% у структурі загальних податкових надходжень місцевих бюджетів).
Тим більше, що транспортний податок не пов’язаний безпосередньо із фінансуванням ремонту доріг.
- Збільшення надходжень до бюджету
У разі скасування акцизного податку на легкові автомобілі, компенсатором для даних втрат (10,3 млрд. грн) має стати збільшення обсягів імпорту вживаних автомобілів, а саме у відповідності до прогнозу – вдвічі (до 700 тис. шт).
Відтак, надходження мита та ПДВ від імпорту вживаних легкових автомобілів можуть скласти майже 23 млрд грн.
Тобто в цілому держава отримає майже на 1,3 млрд грн більше завдяки ефекту «кривої Лаффера».
У разі скасування акцизу на усі транспортні засоби, втрати у 11 млрд грн мають частково компенсуватися збільшенням обсягів імпорту та митних платежів відповідно.
Крім того, розглядати питання доцільності скасування акцизу лише з точки зору можливих фіскальних втрат є доволі однобоким.
Протекціонізм веде до втрат суспільного добробуту, які у 2019 році склали 1,2 млрд дол. США.
- Наслідки прийняття цього проекту
Прийняття цього проекту Закону дозволить знизити податкові бар’єри при імпорті автомобілів, що у свою чергу призведе до:
- активізації ринку імпорту автомобілів, збільшенню надходжень до бюджету;
- підвищення рівня автомобілізації населення України;
- оновлення автомобільного парку України за рахунок транспортних засобів із більш високими екологічними показниками;
- підвищення середніх показників безпеки;
- отримання суттєвого економічного ефекту від зниження техногенного тиску транспорту на довкілля;
- задоволенню потреб громадян в придбанні автомобіля й таким чином пожвавленні підприємницької діяльності.