Аспект безпеки дорожнього руху

Серед можливих негативних наслідків імовірного здешевлення автомобілів в Україні першість взяли, за результатами згаданого опитування КМІС, побоювання, що «збільшиться число аварій і смертей на дорогах» – це непокоїть 81.1% опитаних. Та чи є для цього підстави?

Існує дві серії статистичних даних щодо ДТП в Україні: ДАІ (1990-2013 рр.) та Національної по­ліції. Вони трохи відрізняються за методологією, тому порівнювати коректно тільки в межах однієї і тієї самої серії. Проте цього цілком достатньо для того, щоб дійти висновків.

Отже, на діаграмі (графік8) наведено кількість ДТП, зокрема зі смертельним наслідком (малень­кі стовпчики) в Україні часів ДАІ. І тут справді можна дійти висновку, що збільшення кількості машин у 2003-2008 роках п ризвело до стрімкого збільшенн я кількості аварій і смертей. Що­правда, кількість останніх так і не перевищила рівень часів СРСР, а кількість аварій перевищила рівень 1990 рокутільки 2007 року (а потім впала) – імовірно тому, що збільшення відбувалося за рахунок сучасніших і відповідно безпечніших авто.

Графік 8. Динаміка кількості дорожньо-транспортних пригод в Україні (зокрема зі смертельним наслідком) у 1990-2013 рр.

Джерело: ДАІ

Однак наступне стрімке збільшення кількості авто, яке відбулося з 2014 до 2019 року переважно за рахунок уживаних автомобілів, не призвело до подібних наслідків. Порівнюючи дані Націо­нальної поліції за 2013 та 2019 роки, можна побачити, що кількість ДТП навпаки знизилася – на 16%, а зі смертельним наслідком – на 29%. На жаль, ці дані не скореговано на чинник тимчасово окупованих територій, тому можна тільки зробити грубу оцінку, виключивши з розрахунку АР Крим, м. Севастополь, а також Донецьку й Луганську області цілком. У такому разі виходить, що кількість ДТП майже не змінилася, але смертельних все одно зменшилася на 13%. До речі, це сталося попри фактичну відсутність контролю швидкості руху.

Звичайно, зменшення смертності навряд чи стало наслідком збільшення кількості авто, а пошук справжніх чинників, які впливають на аварійність і смертність на дорогах України, виходить да­леко за рамки цього дослідження. Проте можна впевнено стверджувати, що в сучасних умовах України збільшення кількості автомобілів унаслідок здешевлення імпорту вживаних не веде до збільшення кількості аварій і смертей на дорогах. Отже, страхи наших співгромадян перебільше­ні і такі, що не ґрунтуються на фактах.

Звісно, збільшення кількості авто ставить вимоги до будівництва та обладнання доріг, зокрема для збільшення швидкості руху (а відтак і пропускної здатності), убезпечення пішоходів і вело­сипедистів, обладнання місць для паркування, розумного планування міської забудови та ін. Навіть за наявності автомобілів у кожній сім’ї важливим залишається розвиток громадського транспорту та комфортабельних швидких міжміських перевезень як привабливої альтернативи приватному транспорту. Проте стимули користуватися такими альтернативами мають бути ви­ключно позитивними, через меншу вартість, більшу надійність і швидкість, а не через обмежен­ня на володіння та користування легковими автомобілями.

Підтримати поширення результатів дослідження та скасування акцизу при розмитненні вживаних авто

Завантажити звіт у форматі PDF