Аспект безпеки дорожнього руху
Серед можливих негативних наслідків імовірного здешевлення автомобілів в Україні першість взяли, за результатами згаданого опитування КМІС, побоювання, що «збільшиться число аварій і смертей на дорогах» – це непокоїть 81.1% опитаних. Та чи є для цього підстави?
Існує дві серії статистичних даних щодо ДТП в Україні: ДАІ (1990-2013 рр.) та Національної поліції. Вони трохи відрізняються за методологією, тому порівнювати коректно тільки в межах однієї і тієї самої серії. Проте цього цілком достатньо для того, щоб дійти висновків.
Отже, на діаграмі (графік8) наведено кількість ДТП, зокрема зі смертельним наслідком (маленькі стовпчики) в Україні часів ДАІ. І тут справді можна дійти висновку, що збільшення кількості машин у 2003-2008 роках п ризвело до стрімкого збільшенн я кількості аварій і смертей. Щоправда, кількість останніх так і не перевищила рівень часів СРСР, а кількість аварій перевищила рівень 1990 рокутільки 2007 року (а потім впала) – імовірно тому, що збільшення відбувалося за рахунок сучасніших і відповідно безпечніших авто.
Графік 8. Динаміка кількості дорожньо-транспортних пригод в Україні (зокрема зі смертельним наслідком) у 1990-2013 рр.
Джерело: ДАІ
Однак наступне стрімке збільшення кількості авто, яке відбулося з 2014 до 2019 року переважно за рахунок уживаних автомобілів, не призвело до подібних наслідків. Порівнюючи дані Національної поліції за 2013 та 2019 роки, можна побачити, що кількість ДТП навпаки знизилася – на 16%, а зі смертельним наслідком – на 29%. На жаль, ці дані не скореговано на чинник тимчасово окупованих територій, тому можна тільки зробити грубу оцінку, виключивши з розрахунку АР Крим, м. Севастополь, а також Донецьку й Луганську області цілком. У такому разі виходить, що кількість ДТП майже не змінилася, але смертельних все одно зменшилася на 13%. До речі, це сталося попри фактичну відсутність контролю швидкості руху.
Звичайно, зменшення смертності навряд чи стало наслідком збільшення кількості авто, а пошук справжніх чинників, які впливають на аварійність і смертність на дорогах України, виходить далеко за рамки цього дослідження. Проте можна впевнено стверджувати, що в сучасних умовах України збільшення кількості автомобілів унаслідок здешевлення імпорту вживаних не веде до збільшення кількості аварій і смертей на дорогах. Отже, страхи наших співгромадян перебільшені і такі, що не ґрунтуються на фактах.
Звісно, збільшення кількості авто ставить вимоги до будівництва та обладнання доріг, зокрема для збільшення швидкості руху (а відтак і пропускної здатності), убезпечення пішоходів і велосипедистів, обладнання місць для паркування, розумного планування міської забудови та ін. Навіть за наявності автомобілів у кожній сім’ї важливим залишається розвиток громадського транспорту та комфортабельних швидких міжміських перевезень як привабливої альтернативи приватному транспорту. Проте стимули користуватися такими альтернативами мають бути виключно позитивними, через меншу вартість, більшу надійність і швидкість, а не через обмеження на володіння та користування легковими автомобілями.